سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک های غرب گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

1-1     مدیریت دانش

1-1-1   تاریخچه

اساسی­ترین مشخصه سازمان­های هوشمند قرن21، تاکید بر دانش و اطلاعات می باشد. بر­خلاف سازمان­های گذشته، سازمان­های امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر، مدیریت و بهره­برداری از دانش و اطلاعات به مقصود بهبود کارایی، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان­ناپذیر هستند. دانش، ابزار قدرتمندی می باشد که می­تواند تغییرات را در جهان به وجودآورده و نوآوری را ممکن سازد (نوناکا[1] ،1988) در مقاله­ای در مجله کسب و کار هاروارد می­گوید:« در یک اقتصاد که تنها اطمینان موجود، عدم اطمینان می باشد، تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار، دانش می باشد.» بیلی و کلارک[2] (2000) مدعی هستند که دانش، مخصوصاً دانش ضمنی کلیدی برای مزیت رقابتی پایدار در آینده می باشد. کروپلی[3] (1988) با تصریح به اینکه (دانش بدون مردم هیچ می باشد)، اهمیت جنبه انسانی مدیریت دانش را نشان می­دهد. داده منتقل می­گردد، اطلاعات تسهیم می­گردد، اما دانش صفتی از افراد و جوامع می باشد که به سادگی قابل انتقال نیست. توبیاس[4] (2000) عنوان می­کند که دو دارایی بزرگ هست که سازمان­ها صاحب آن هستند: یکی افرادی که در آن سازمان کار می­کنند و دیگری دانشی که در ذهن کارکنان سازمان می باشد. پس دانش را بایستی خلق، ذخیره و به کاربرد که این وظیفه مدیریت دانش می باشد. مدیریت دانش ابزار مهمی می باشد که سازمان­ها از طریق آن بهتر می­توانند دانش و اطلاعات را مدیریت کنند. بر­خلاف دیگر تکنیک­ها، تعریف مدیریت دانش اغلب آسان نیست زیرا حوزه وسیعی از مفاهیم، وظایف مدیریتی، تکنولوژی­ها و اقدامات را با خود به همراه دارد.

محیط جهانی و پر رقابت امروزی، رشد طریقه­های مدیریتی مانند مدیریت کیفیت فراگیر، الگوگیری، مهندسی مجدد، ساختاربندی مجدد، کوچک­سازی و برون­سپاری، برنامه ریزی استراتژیک، یادگیری سازمانی و مدیرت دانش را در برداشته می باشد. در قرن 21 سازمان­ها ذاتا رقابتی، ثابت قدم و پیشگام می­باشند. ایجاد مزیت رقابتی استراتژیک نیازمند نوع جدیدی از سازمان­ها می­باشد که قابلیت ایجاد دانش برای حداکثر­سازی رقابت و موفقیت استراتژیک را داشته باشند. سازمان­ها بایستی برای ایجاد و کنترل دانش دارای ساز و کار­هایی باشند. با این تفاصیل بسیاری از سازمان­ها هنوز فعالیت مدیریت دانش را به گونه رسمی یاآگاهانه مورد مطالعه قرار نداده­اند. که احتمالا علت این بی­توجهی این می باشد که اکثر سازمان­ها مفهوم مدیریت دانش و اهمیت آن را درک ننموده­اند. مدیریت دانش هنوز در حال تعیین چار­چوبی برای خویش می باشد زیرا ادبیات نظری و پژوهش در این حوزه کم می باشد.

اندازه هزینه برای مدیریت دانش در سال 1998 برابر 776 میلیون دلار بوده می باشد و این رقم در سال 2003 به 8 میلیارد دلار رسید. امروزه ثروت جدید سازمان­ها مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی مجدد، سرمایه معنوی و اجتماعی می باشد و در قرن 21، سازمان هایی موفق خواهند بود که در حوزه دانش سرآمد باشند (محمدی و همکاران،1387،ص 9).

[1] Nonaka

[2] Bailey & Clarke

[3] Cropley

[4] Tobias

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اصلی پژوهش:

–          سنجش سرمایه اجتماعی در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

اهداف فرعی پژوهش:

–          سنجش تأثیر سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه شناختی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید