سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک های غرب گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-1-1-1      مدل­ها و توجه­های مدیریت دانش

–          مدل نوناکا و تاکه اوچی[1]

نوناکا و تاکه (1995) اظهار می­کنند که برای اولین بار پولانی (1966) در تحقیقات خود به گونه تلویحی دانش را به دو دسته عیان و پنهان تقسیم کرده می باشد. بر همین اساس آن­ها اظهار می­کنند که دانش عیان (صریح) می­تواند در قالب واژگان و اعداد اظهار و به شکل داده­ها، فرمول، مشخصات، دستورالعمل­ها و نظایر آن تسهیم گردد. این نوع دانش می­تواند به آسانی کدگذاری گردد و به سادگی بین افراد به گونه رسمی و نظام­مند منتقل گردد. از طرف دیگر دانش پنهان (ضمنی) در ذهن افراد موجود می باشد و به گونه عمیق در اقدامات، تجارب، ارزش­ها و مطلوب­های افراد می­باشد. مدل­های ذهنی، شهود و تصورات در این حوزه از دانش قرار می­گیرند.

نوناکا و تاکه اوچی چهار نوع راهبرد خلق و تبدیل دانش­های صریح و ضمنی در سازمان­ها را ارائه نموده­اند که عبارتنداز:

  • راهبرد اجتماعی­سازی (پنهان به پنهان)

در این راهبرد دانش پنهان انتقال می­یابد و مجددا به دانش پنهان تبدیل می­گردد. در راهبرد اجتماعی سازی، افراد تجارب و مدل­های ذهنی خود را جهت بهبود دانش، با دیگران به اشتراک می­گذارند. این فرایند شامل دستیابی افراد به درک متقابل از طریق تعاملات اجتماعی چهره به چهره، تسهیم دیدگاه­ها، هم­اندیشی، تعاملات طرفداری­گری و … می­باشد. برای مثال می­توان به روابط پیشرفته همکاران، آموزش ضمن خدمت ، روش آزمودن و خطا، تقلید از دیگران، جلسات طوفان فکری[2]، تمرین و آموزش، تبادل عقاید، گفتگوی بسیار و … تصریح نمود.

  • راهبرد برونی سازی (پنهان به عیان)

در این نوع راهبرد، دانش پنهان از طریق فرایند برونی سازی به دانش عیان تبدیل می­گردد. این فرایند به افراد اجازه می­دهد که به صورت انفرادی مفاهیم دانش ضمنی را تدوین نموده و با دیگران به اشتراک بگذارند و دانش جدید را به وجودآورند. به بیانی دیگر، دانش شخصی و یا ضمنی، به صورت استعاره­ها، تشبیهات، فرضیات و مدل­ها به دانش صریح تبدیل می­شوند. شخص، زمانی که از تبادلات و توجهات جمعی جهت این فرایند طراحی بهره گیری می­کند، اغلب به برونی کردن اقدام می­کند. در این راهبرد اصول مدیریت محتوا به مقصود آرشیو کردن، به روز رسانی و بازیابی دانش عیان شده مورد نیاز خواهند بود. نوناکاو تاکه اوچی از برونی کردن به عنوان فرایندی کلیدی در تبدیل دانش یاد می­کنند زیرا در اینجاست که دانش ضمنی تجدید می­گردد و طراحی­های عیان ظهور می­کند.

  • راهبرد ترکیب سازی (عیان به عیان)

در راهبرد ترکیب­سازی، دانش تجریه شده به موجود به اشتراک گذاشته شده و ترکیب و تفسیر می­گردد. در این حالت دانش صریح به دانش صریح پیچیده­تری تبدیل می­گردد به بیانی دیگر، عقاید در این مرحله بایک سیستم دانش (مانند پایگاه داده) ترکیب می­گردد. افراد به تبادل دانشی می­پردازند و این دانش از طریق مستندات، جلسات، مکالمات تلفنی و تبادل اطلاعات از طریق فناوری­ها و ابزار­هایی مانند شبکه­های کامپیوتری ترکیب می­شوند. دانش جدید نیز می­تواند از طریق ساختار­دهی مجدد اطلاعات کنونی به وسیله ذخیره­سازی، افزودن، ترکیب و طبقه­بندی دانش صریح ایجاد می­گردد. ترکیب، نوعی از ایجاد دانش می باشد که در مقوله آموزش و تحصیلات گنجانده می­گردد. نمونه­هایی از راهبرد ترکیب سازی، سیستم­های دانش و اطلاعات، تهیه گزارشات مروری، تحلیل طریقه و اختصار مدیریتی می­باشد.

  • راهبرد درونی سازی (عیان به پنهان)

      راهبرد درونی­سازی شیوه­ای می باشد که دانش عیان از طریق تفسیر دانش، درونی می­گردد و به دانش ضمنی تبدیل می­گردد. این امر می­تواند از طریق یادگیری حین اقدام صورت بگیرد و دانش مستند­سازی شده، تأثیر حیاتی را در این فرایند بازی می­کند. درونی سازی زمانی رخ می­دهد که کارگران جدید، دانش یک پروژه را با مطالعه بایگانی­های آن احیا کنند. همچنین درونی­سازی را زمانی می­توان نظاره نمود که مدیران یا خبرگان با تجربه، سخنرانی کنند و یا نویسندگان تصمیم به نوشتن بیوگرافی از  یک کار آفرین یا موسسه داشته باشند. به محض درونی شدن، دانش­های جدید مورد بهره گیری کارکنانی قرار می­گیرد که آن را در پایگاه دانش پنهان موجود خود توسعه داده و سازماندهی مجدد کرده­اند (رضاییان و همکاران ، 37،1388).

[1] Nonaka & Takeuchi model

[2] Brain Storming

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اصلی پژوهش:

–          سنجش سرمایه اجتماعی در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

اهداف فرعی پژوهش:

–          سنجش تأثیر سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه شناختی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان