سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک های غرب گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

1-1-1      بعد شناختی سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش

بعد شناخت سرمایه اجتماعی شامل: زبان و کد­های مشترک (چشم­انداز ،ارزش­ها و اهداف سازمانی مشترک) و حکایت داستان­های مشترک (شناخت و همکاری بر اساس فرهنگ مشترک) می­باشد. ارتباطات بین شخصی مفهومی می باشد که روان­شناسان اجتماعی که به ارتباط میان گروه­ها و درون گروه­ها علاقه­مندند ،کراراّ به آن تصریح می­کنند. پیداست که مردم آمیزی، یعنی توانایی مرتبط شدن با دیگران، بایستی از اصول اساسی هر مطالعه­ای درمورد رفتار بین شخصی باشد و این اکثراّ از زبان صورت می­گیرد. معمولا زبان به کل مجموعه واژه­ها (واژه­نامه) و شیوه­های ترکیب کردن آنها (دستور زبان) دلالت دارد که به وسیله یک ملت، یک قوم  و یا یک نژاد به کار برده می­گردد. در کاربست معمولی این واژه، فرض این می باشد که (الف) زبان، یک زبان خاص می باشد مانند زبان فارسی و یا زبان انگلیسی (ب) زبان شیوه نام­گذاری می باشد یعنی ابزاری می باشد برای نام­گذاری اشیایی که در جهان وجود دارند و (ج) زبان ابزاری می باشد برای ابراز کردن اندیشه­هایی که در درون سر افراد هست. معنا نتیجه ویژگی­های ذاتی تک تک نشانه­ها و یا واژه­ها نیست بلکه محصول روابط نظام­یافته میان عناصر متفاوت اندیشه می باشد. از طریق زبان پیام و اندیشه افراد منتقل و توسط فرد دیگر کد گشایی شده و به یک درک مشترک از این پیام می­رسند.

وجود زبان و کدهای مشترک در افراد می­تواند فرایند تسهیم و انتقال دانش اثر بخش سازد و تسریع بخشد. همچنین وجود حکایات و داستان­های مشترک در یک جامعه یا یک قوم می­تواند با ایجاد ارزش­ها و فرهنگی مشترک بر چرخه مدیریت دانش اثر­گذارد (ماخذ: امینی ،1387).

1-1-2   بعد ارتباط­ای سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ارتباطات، بعضی از مفاهیم و تفکرات و معانی و یا به عبارت بهتر پیام­ها را به دیگران و میان عموم گسترش می­دهد. تعاریف جدیدتر آن انتقال مفاهیم و یا انتقال معانی و نیز انتقال و یا تبادل پیام­ها می­دانند. به گونه کلی با دو نوع تعریف از ارتباطات سر و کار داریم: تعریف نخست ارتباطات را فرایندی می­داند که در آن الف پیامی را برای ب می­فرستد که بر او تأثیر­گذار می باشد. تعریف دوم ارتباطات را مذاکره برای مبادله معنا می­کند. لاسول (1948) با الگوی خود (چه کسی چه چیزی  با چه وسیله­ای ، به چه کسی و با چه تأثیری می گوید) در واقع همین کار را انجام داد. این نظریه بیشتر کارهای پژوهشی جامعه شناختی و روانشناختی را که تلویحاً دنباله رو این الگو بوده­اند، ساخت­بندی کرده می باشد.­ در مدل ناهاپیت و گوشال بعد ارتباط شامل: اعتماد (روابط مبتنی بر صداقت و اعتماد متقابل)، هنجارها (همکاری به عنوان یک الزام کار تیمی، انتقاد پذیری)، تعهدات و انتظارات (تعهد به هدف ، رجحان منافع سازمان) و هویت (عضو یک خانواده مشترک بودن) می­باشد.

سرمایه اجتماعی تبیین می­دهد تعاملات چگونه نتیجه ایجاد می­کنند . کالینز و کلارک[1] (2003) در پژوهش خود درمورد رویه­های منابع انسانی در 87 شرکت high-tech ،  ارتباط میان سرمایه اجتماعی و هویت و دانش را اظهار می­کنند. آنها به دو گروه متفاوت از رویه­های منابع انسانی در دو انتهای یک طیف توجه می­کنند: رویه­های تعهد، مبتنی بر ارتباطات و رویه­های تجاری مبتنی بر کارایی. آنها عقیده دارند در مدل تجاری، کارمندان زمان کمتری را در سازمان سپری می­کنند و در نتیجه سطح پایین­تری از تعهد و اعتماد هست. آنها اظهار می­کنند اعتماد به تمایل فزاینده برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و احتمال بیشتر جستجو برای کمک بستگی دارد. سرمایه اجتماعی خلق دانش را تسریع می­کند و به نوآوری می­انجامد اما چیزی بیشتر از ارتباط کارکنان از طریق تکنولوژی می باشد (ماخذ: امینی ، 1387).

[1] Collins and Clark

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اصلی پژوهش:

–          سنجش سرمایه اجتماعی در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

اهداف فرعی پژوهش:

–          سنجش تأثیر سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه شناختی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان