سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک های غرب گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

–         مدل اسمدلاند[1]: سیستم دانشی سازمان

اسمدلاند در مقاله بسیار جالب تئوریک خود به مطالعه سرمایه اجتماعی مورد نیاز سه نوع دانش صریح ، ضمنی و بالقوه می­پردازد. به نظر او، سه نوع منبع دانشی هست که هرکدام منطق خلق ارزش متفاوتی دارند و پس برای تبدیل به شایستگی، به زیر ساخت­های اجتماعی متفاوتی نیز نیاز دارند. دارایی­های دانشی رمز گذاری شده صریح مانند پایگاه داده­های مشتریان، می­توانند با پیاده سازی کارا، در تولید به ارزش تبدیل گردد. دارایی­های دانشی ضمنی مانند دانش حرفه­ای کارکنان، توسط انتقال و به اشتراک­گذاری آن با دیگران برای خلق منافع یادگیری و افزایش کارایی سازمان می­توانند به ارزش تبدیل شوند. سرانجام دارایی­های دانشی بالقوه مانند درک تکنولوژی جدید در داخل و یا خارج سازمان یا کنجکاوی تجاری افراد نوآور با خلق زیرساخت­های مناسب برای بکارگیری این تکه­های دانش نوظهور برای شکل­گیری زمینه­های مناسب نوآوری­های موفق، می­توانند به ارزش تبدیل گردد (اسمدلاند،2008).

وی در پژوهش خود به دنبال یافتن محیط دانشی مناسب و ارتباط آن­ها با خلق ارزش و دارایی­های نامملوس و همچنین یافتن ویژگی­های یا صفت­های اجتماعی که در محیط­های دانشی متفاوت ارزش خلق می­کنند، می باشد. سه نوع متفاوت سرمایه اجتماعی برای افزایش شایستگی­ها در اقتصاد دانش محور پیشنهاد می­کند. بایستی توجه داشت که اولاً سرمایه اجتماعی می باشد که شایستگی­های مرتبط با دانش بالقوه را افزایش می­دهد تا دانش خلق گردد. دوماً سرمایه اجتماعی می باشد که شایستگی­های مرتبط با دانش ضمنی را افزایش می­دهد تا دانش منتقل گردد و سرانجام نوع مشخصی از سرمایه اجتماعی می باشد که شایستگی­های مرتبط با دانش رمزگذاری شده را افزایش می­دهد تا دانش پیاده سازی گردد. در حوزه مدیریت استراتژیک و رویکرد مبتنی بر منابع سازمان، گفته شده می باشد برای موفقیت در رقابت، سازمان می­بایست همزمان در سه حوزه: اولاً مدیریت کارایی کسب و کار موجود خود، دوماً اطمینان از رشد این کسب و کارها و سرانجام در توسعه کسب و کارهای جدید، شایسته باشد. چالش­های اساسی مدیریت سازمان، موجب می گردد سازمان همزمان سه حالت متفاوت عملیاتی داشته باشد. اول، کسب و کار فعلی می­بایست با بکارگیری دانش کاملاً روشن، صریح و رمزگذاری شده برای بهبود کارایی، مدیریت گردد. دوم، با جمع­آوری دانش تجربه محور از داخل سازمان و از گروه­های ذینفعان متفاوت و سپس با بکارگیری آن در فرآیندهای موجود کسب و کار، می­بایست توسعه­های تدریجی کسب و کارهای موجود انجام گردد. پس در توسعه تدریجی ، دانش ضمنی پر رنگ می­گردد. سوم، در حالت نوآور سازمان، کسب و کار جدید با بکارگیری تکه­های اطلاعات از منابع بسیار متفاوت و اختصار کردن این اطلاعات به ایده­های جدید، باعث نوآوری سازمان گردد.

[1]Smedlund

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اصلی پژوهش:

–          سنجش سرمایه اجتماعی در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

اهداف فرعی پژوهش:

–          سنجش تأثیر سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه شناختی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان